Kostarika na vlastní pěst

Při cestě do Kostariky na vlastní pěst je nejlepší začít koupí výhodné zpáteční letenky. My jsme využili v akci let z Mnichova s přestupem v Atlantě. Do Mnichova se jede busem např. se Student Agency. Zpáteční cesta busem nás stala celkem 3000 Kč, letenky cca 13 000 Kč. V Mnichově jsme narazili na problém, protože jsme zapomněli vyřídit povolení vstupu do USA (ESTA). To jsme bohužel nevěděli resp. info o tom jsme při objednáni letenky neviděli. Naštěstí byli slečny na přepážce víc než ochotné a během pár desítek minut vše zařídily. Letadlo už čekalo jen na nás…trocha stresu hned na začátku cesty:) Cesta byla dlouhá, ale přežili jsme ji.

Do San Jose jsme dorazili večer před devátou. Jak se dostat do centra? Po východu z letiště se o vás budou prát nabízeči taxi, ale kdo chce ušetřit, vydá se za parkovací halu, kde je autobusová zastávka. Cesta stojí 550 colónů na osobu. V buse se stačí řidiče pro jistotu zeptat: „San Jose?“ a zaplatit. Na letišti je několik směnáren, venku nejsou. Proto si rozměňte na bus nějaké drobné. My si vyměnili 20 dolarů. Dojeďte do centra na konečnou (vypadá jak velká garáž) a pak už pokračujte taxíkem nebo pěšky. Náš hotýlek (pension La Cuesta) byl deset bloků od konečné busu. Díky Google mapám a GPS jsme to i v noci v pohodě našli. Mapy je nejlepší stáhnout si v ČR do offline, pak se netrápíte s připojením na internet.

Když se chcete ze San Jose dostat na karibské pobřeží, doporučuji cestu do Puerta Vieja. Autobus tam jede za normálních okolností něco přes 4 hodiny. Jezdí z nádraží San Carlos. Jezdí několikrát denně, my jsme využili ranní spoj v 10:00. Doporučuji si jízdenky koupit tak hodinku předem, pak může byt narváno. Můžete platit dolary; cena cesty je srovnatelná jako Praha – Brno. Co se někdy může stát, stejně jako nám, že autobus uprostřed džungle píchne. Ale když má náhradní pneu, je to otázka několika desítek minut.

V Puerto Viejo jsme našli ubytování v takové džungle chatě Vista Verde, za 30$ pro 2 na noc. Společná sprcha a záchod a hoodně komárů, v pokoji moskytiéry kolem postele. Ale bylo tam příjemné prostředí, houpací sítě a vstřícný majitel pohodář. V této nádheře jsme však zůstali jen další den, protože jsme se na pláži za dvě hodiny úplně spálili, i když jsme se natřeli, krémem na opalování. Noc byla krušná, takže hned ráno jsme se rozhodli urychlit cestu zpět do San Jose a pak do národního parku Arenal. Skvělé je, že do Puerto Viejo i Arenalu využijete stejný autobusový terminál San Carlos. Protože je v každém hotelu či baru wifi, není těžké najít ty správné odjezdové terminály a uložit si je na mapu. V San Jose je terminálů spousta a někdy trochu nelogicky jezdí autobusy do blízkých lokalit odjinud. Třeba do Jaco jezdí z Terminálu Coca Cola a do Manuel Antonia z Tracopa. Přitom jsou obě města na pacifickém pobřeží relativně nedaleko od sebe. Najít tyhle informace mi zabralo nějaký čas, ale pak už se v městě najdou nádraží hladce. To i díky tomu, ze San Jose je jednoduše uspořádané podle ulic vodorovných (avenida) a svislých (calle), které jsou vždy postupně očíslované.

Městecko La Fortuna je přehledné a leží přímo u sopky Arenal, na kterou je překrásný výhled. Během našeho několikadenního pobytu jsme bohužel měli smůlu na mraky, ale i tak to bylo impozantní. Ubytovali jsme se v hotelu Luigi, kde za dobrou cenu 30$ pro 2 máte privát s vlastní koupelnou, výhled na sopku, bazén a vířivku. Místní jsou podnikavci, takže si musí každý povinně vyslechnout super výhodné nabídky. My jsme se rozhodli pro půldenní tour s cestou na vyhlídku, procházku po visutých mostech, deštným pralesem, koupali v laguně pod vodopádem a pak v horkých pramenech. Sopka totiž místní řeku ohřála na teplotu téměř vany, noční koupání byl velký zážitek. V deštném pralese jsme zmokli, ale proto je to deštný prales že:)?

Po Arenalu jsme se už začali loupat, takže jsme již mohli přejít k další návštěvě pořeží, tentokrát Pacifiku. První zastávka na cca 1 den byla vyhlášená pláž Jaco a poté ještě lepší Manuel Antonio. Opět jsme našli levné ubytko v Jaco Inn hostelu nedaleko pláže – 30$ pro 2 za noc, privát s vlastní koupelnou. Teplé čisté moře, pláže, světlý písek, palmy a západy slunce do moře, krása. Všude plno Američanů, ale přesto mnoho místních a dokonce a majitelů ubytovacích zařízení neumí anglicky skoro nic. Je dobré se alespoň základy španělštiny naučit, mít slovníček a při nejhorším psát, kreslit, gestikulovat. Mnohdy jsme to ale museli vzdát a vsadit prostě na instinkt, než zjišťovat nějakou informaci. Manuel Antonio byla naše poslední zastávka a příjemná tečka dovolené. Pak zpět do San Jose a hurá letadlem zpět domu. Dostat se v noci na letiště může byt oříšek, jezdí to sice každou půlhodinu, ale najít správnou stanici vyžaduje pomoc někoho místního. Další možností, ale dražší, je využít taxi.

K jídlu a pití asi toto: voda je na naše poměry drahá, vyplatí se koupit 6l balení, mají dvě značky vod. Velké baleni vychází na cca 4-5 $. K jídlu jsme si dávali místní Casado – talíř s fazolemi a rýží nebo hranolky, salát, maso dle výběru a většinou i plátky smaženého banánu, v tomto jídle mi moc chutnaly ryby. Dá se sehnat v místních hospůdkách „Soda“ za 2500 colónů (cca 5$). Mají levné banány a dobrou zmrzlinu, shaky, kokosy. Čerstvý kokosový nápoj jsme objevili za dobrou cenu až v Jaco na pobřeží Pacifiku. V supermarketech jsme porovnávali ceny a snažili se kupovat výhodně. Ale kdo nemá rád tuhle taktiku šetření, všude najde, co potřebuje. Platit v obchodě se dá kartou, většinou vyžadují nějaký doklad místo pinu. V hotelích naopak spíš berou jen hotovost v dolarech či colónech. Pokud platíte někde dolary, bez problému na ně vracejí místní colóny.

Celkem nám tedy pro každého stačilo na 10 dní plných cestování busem a ubytování vždy cca 15$ na osobu a noc 250 $ v hotovosti a asi 2 000 Kč platbami kartou. Plus zpáteční letenka v akci z Mnichova 13 500 Kč, bus z Prahy do Mnichova tam i zpět 1500 Kč, suma cca 20 000 Kč na jednoho. Cestování busem je opravdu ekonomické, i když musíte počítat s několika ztracenými hodinami, vše jezdi pres San Jose – taková křižovatka ať jedete kamkoliv. Dohromady levnější, než dovolená na Krétě. Prožili jsme cestu plnou zážitků, navštívili jsme mnoho míst a potkali zajímavé lidi, jen to chce překousnout občasný smrádek a bordel na ulicích v San Jose. Nepotkali jsme žádné Čechy, takže se nebojte a jeďte tam, stojí to zato!

One Comment

• Ahoj, my byli v Kostarice na 2 týdny na vlastní pěst s půjčeným autem zrovna nedávno. Navštívili jsme NP Arenal v La Fortuně, Santa Elenu v Monteverde, plážové Tamarindo, Montezumu, NP Manuel Antonio, raftovali jsme na řece Naranja, vylezli na sopku Irazú a odpočinuli u Karibiku v Puerto Viejo. Letenka náš vyšla na 13.000 Kč na jednoho. Nadchnula náš příroda a spousta možností dobrodružných výletů, třeba na koních nebo ziplining. Píšeme o svých zážitcích na http://www.vecernicci.cz, kdybyste si chtěli přečíst víc 🙂